søndag 1. mai 2011

Tid for internasjonal solidaritet

I dag er det første mai. Hadde jeg bodd i Oslo, hadde jeg gått i tog under parolen "Selvstendige arbeidere krever like rettigheter." Med 21 år som freelanser, vet jeg akkurat hvor skoen trykker. Det er totalt mangel på sosiale rettigheter.
Men jeg bor på Notodden, som er et klassisk industristed, der fagbevegelsen alltid har stått sterkt, og der ville nok mange syntes det var veldig spesielt at jeg stilte opp med en slik parole.

Jeg har i noen sammenhenger snakket om de utfordringer jeg har hatt ved å drive en bitte liten virksomhet, og min mangel på sosiale rettigheter som trygd og sykepenger. Da har jeg blitt kraftig satt på plass av folk som i uvitenhet tror at det å drive business er å lure seg unna. Ting kommer litt senere her ute i periferien.

Men 1. mai er viktig å markere, så jeg har hengt ut flagget mitt, og sender tanker til mine medsøstre i Uganda. Der er også 1. mai en offentlig høytidsdag. Ikke for at det betyr noe for de aller fattigste. For dem er den ene dagen lik den andre.

Så jeg jobber hver eneste dag i året med internasjonal solidaritet. Fordi den dype urettferdigheten som finnes i verden i dag, ikke må glemmes. At hver og en av oss kan gjøre noe for å minske gapet. Vi er blant verdens heldigste folk når det gjelder velferd og materiell rikdom. I et land hvor det flyter over av melk og honning, er det selvfølgelig også et gap mellom de som har lite og de som har mye. Men både fagbevegelsen og kvinnebevegelsen har sørget for at Norge er blitt et egalitært samfunn på mange områder.

Norge kommer nok til å få store utfordringer og problemer med hvordan velferdsstaten skal fornyes og hvordan man skal oppnå reell integrering. For i rike Norge er det mange som faller utenfor.

Men globalt sett er vi superheldige som vinner i Lotto hver eneste dag.
Derfor er det min solidariske plikt å støtte de fattige, syke, undertrykte, voldsutsatte. Jeg synes både kvinnebevegelsen og fagbevegelsen er dårlige på dette. Kanskje har de sovnet, blitt selvfornøyde og egofikserte, opptatt av me og mitt.

Trist at det er slik med makt og rikdom. Den korrumperer og blir opptatt av å holde på seg og sitt. Men det er mer enn nok nød til alle. Så da kan du bare begynne å gjøre noe.
1. mai er en god dag å starte på.

Gratulerer med dagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar